O dimineață dedicată superstițiilor

Peng este fiica mea vitregă, studentă la Universitatea din Chiang Mai. Peste câteva zile are examene, așa că a rugat-o pe mama ei, Gaun, să o sprijine – adică să meargă la un altar închinat spiritelor, să le ducă ofrandele cuvenite pentru succes și note bune. Am pornit împreună spre locul faptei, aflat în apropiere de orășelul Nong Bua Lamphu. Deschis recent, este de fapt un altar mutat dintr-o altă locație mai veche; urci spre el câteva trepte printre zeci și sute de figurine simbolice plasate ca într-o grădină a prezențelor binevoitoare.

Aceste altare ale spiritelor nu au nimic de-a face cu buddhismul, deși se suprapun cumva. Într-o explicație foarte simplificată: ceremoniile buddhiste au mai degrabă legătură cu dovedirea meritelor pentru viața următoare, în timp ce respectul pentru spirite (adânc ancorat în credința animistă) este foarte răspândit, considerându-se că au mare influență atunci când e vorba de cerințele practice, specifice vieții cotidiene. Când soliciți ajutor și favoruri de la spirite, poți adăuga drept stimulent o figurină în formă de animal: de aici și colecția mereu mai amplificată din jurul altarului.

Iată ce a făcut Gaun, după ce a cumpărat flori și bețișoare parfumate de la intrare și, desigur, s-a descălțat. A pus darurile pe tavă, a deschis sticlele de apă și băuturi răcoritoare roz*, a aprins bețele – obicei prezent și în templele buddhiste, dar mai degrabă regăsite ca mod de conectare cu spiritele. Atenție! Lumânările, tămâia sau bețișoarele parfumate nu se sting suflând peste ele, ci cu degetele sau prin mișcare rapidă, așa cum nu e bine nici să miroși florile plasate în temple și altare.

Aici am dat peste tot felul de ofrande, majoritatea fructe, flori, boluri cu orez sau supă, dar și o sticlă de Lao Khao ( „whisky de Isaan”, să-i zicem) și un pui fiert, figurine de doctori (sigur legat de Covid). Nu exista vreo reprezentare a lui Buddha, ci statuia unui fost rege local.

Odată setup-ul finalizat, Gaun a trecut la partea de comunicare; prin rugăciune, a cerut spiritelor să o ajute pe Peng în sesiune. Mi-am amintit când am trecut prin aceeași procedură când am oferit o donație în bani către un centru de conservare a elefanților; atunci, spiritele fuseseră rugate ca Peng să fie admisă la universitate.

La final, după ce s-a înclinat adânc, Gaun a înfipt bețișoarele afară în vasele unde urmau să ardă complet. Apoi, cele trei lovituri de gong au încheiat ritualul. Baftă, Peng!

* (n. trad.) Atât figurinele cât și băutura roz se pare că simbolizează ancestralele sacrificii ritualice, ce implicau animale și sânge.

Text și foto: Tony Eastmead
https://www.tonyinthailand.com/