Etic și etnic: OTOP, sursa de amintiri artizanale

Obiecte aparent modeste, eşarfe şi şaluri, tablouri traforate, statuete uitate de vreme stau pe tarabe înguste, înduioșător improvizate la margine de drum şi se ard în soarele năprasnic din San Kampaeng, Ban Nam Phiang Din sau Akha Baan Lor Cha. În piețele de noapte și cam peste tot unde se opresc turiști, stau aliniate bijuterii din sârmă de alamă, pălării, papucei, ceramică, boluri mari și mici, câte și mai câte.

Dar pare că turiștii nu mai dau atenție autenticului, poate nici nu-și mai ascut vigilența. Faţă de oferta comercială a oraşelor mari, de ce ar cumpăra din sate amintiri „imperfecte”, mătase colorată pe alocuri neuniform, cu fire inegale şi ciucuri destrămaţi?!

Iată de ce: pentru că obiectul manufacturat are un farmec unic. Și pentru că e fair.

Programele OTOP – One Tambon (subdistrict) One Product – iniţiate în 2001, sînt destinate încurajării comunităţilor rurale prin stimularea antreprenorilor şi micilor producători locali, de la selecţia materiilor prime pînă la promovarea eficientă şi marketizarea corectă. Se alege un produs reprezentativ şi de calitate din fiecare sat/district care primeşte un atestat oficial de branding drept „starred OTOP product”. Mai mult, sînt magazine din mediul urban care returnează comunităţilor rurale întregul profit obţinut din comercializarea produselor locale, alimentare sau manufacturate. Sînt peste 36.000 de grupuri OTOP în toată ţara, iar meritul major este că oferă producătorilor sentimentul că sînt parte a economiei globale, cu efecte benefice asupra sistemelor locale de sănătate şi educaţie.

Iar dacă nu ați apucat să cumpărați până la plecare, să știți că și în incinta Aeroportului Internațional Suvarnabhumi sau a celui din Chiang Mai sunt magazine de unde puteți pleca acasă cu astfel de amintiri cu adevărat autentice – fie o cutie cu ceai, fie un bol minuscul de ceramică…

Text Anca Ciuciulin

Foto: Anca Ciuciulin / Tourism Authority of Thailand