Be a local in Thailanda

Foto & Text: Dragos Pirnog, Explore Travel

Ecoturismul!

Iubim cu adevărat turiştii care nu se mulţumesc să bifeze un oraş sau altul, ci preferă să-şi transforme pasiunea pentru fiecare călătorie într-o experienţă unică, de neuitat. Şi noi suntem ca ei, călătorim pentru a descoperi lucruri noi, încercăm ca în fiecare excursie să descoperim lucruri memorabile, unghiuri diferite de vedere, pe care sa le recomandăm mai departe turiştilor noştri.

O reclamă a unei companii din Anglia îşi îndeamnă clienţii să fie mai mult decât turişti, prin sloganul Don’t just travel, Explore. Noi am ales un alt slogan, “BE A LOCAL EVERYWHERE”. Acest crez al nostru se va regăsi în circuitele noastre tematice pe care le vom denumi “EXPLORE &DISCOVER”. Metoda noastră este să intrăm cât mai mult în cultura ţării pe care-o vizităm, să descoperim spiritul locului şi să trăim acele câteva zile ca şi cum am fi localnici. Dorinţa noastră este să inspirăm trecerea turismului obişnuit într-o nouă etapă: cea de călătorie în esenţa locurilor. Din acest motiv, vom pune accentul pe experienţe autentice, în care Călătorul devenit localnic se contopeşte cu mediul înconjurător.

Turismul mondial s-a schimbat în ultimii ani. Călătorii de azi sunt în căutare de inspiraţie, prietenie, redescoperire de sine, descoperire a altor culturi şi tradiţii. Sunt mai bine informaţi despre impactul negativ al turismului şi işi doresc să călătorească cu companii care pun bunăstarea destinaţiei şi a poporului în centrul experienţei de a călători. Are denumiri diferite pe mapamond precum ecoturism, turism responsabil sau turismul verde, însă, în general, se bazează pe aceleaşi principii şi este un răspuns la turismul de masă foarte promovat, atrăgând tot mai mulţi adepţi.

Vorbeam despre acest concept cu partenerii mei din Thailanda, în faţa unui ciolan afumat la Caru cu Bere din Bucureşti, loc în care orice turist, odată ajuns pentru prima oară, se declară impresionat de frumuseţea localului, de atmosferă, de bucatele tradiţionale şi, să nu uitam, de mărimea porţiilor J. Astfel am aflat de proiectul “Green Routes of Thailand” al Autorităţii pentru Turism a Thailandei, realizat prin intermediul TEATA (The Thai Ecotourism and Adventure Travel Association), al cărei membru-fondator era şi firma mea parteneră thailandeză.

TEATA încearcă să păstreze cele mai bune aspecte ale turismului thailandez, cum ar fi călduroasa ospitalitate locală şi atenţia la detalii, în timp ce, folosind cunoştinţele locale, a creat experienţe mai bune pentru turişti alături de comunităţi locale thailandeze.

TEATA şi partenerii săi, Greenleaf Foundation, Thailand Community-Based Tourism Institute şi Centrul European pentru Eco şi Agro Turism, au lucrat cu furnizorii de servicii turistice din Thailanda pentru a dezvolta noi standarde ale unui turism responsabil şi itinerare noi, care să păstreze elementele de baza ale turismului responsabil. În acest proiect au colaborat agenţii de turism locale şi specializate în ecoturism, ghizi turistici profesionişti, hotelurile ecologice denumite în Thailanda Green Hotels, restaurante locale ecologice şi comunitatile locale unde s-au dezvoltat activităţi de interacţiune cu turiştii.

Astfel au apărut programele denumite The Green Routes of Thailand după o muncă de 18 luni. Aceste programe sunt operate de membrii specialişti ai TEATA şi sunt conduse de ghizi locali specializaţi, care au participat, şi ei, la proiect, urmând un curs de specializare în acest scop. Programele oferă oportunitatea de a sta în hotelurile ecologice, de a participa la activităţi de ecoturism şi de a lua parte la viaţa, cultura şi natura regiunii, alături de comunităţi locale thailandeze. În total, au fost studiate 41 de rute, din care doar patru au fost finalizate până acum: două în nordul Thailandei şi două în partea centrală a ţării. Toate tururile sunt de trei zile / două nopţi şi vor fi incluse în programe turistice mai lungi, ca o parte importantă a traseului, care să ofere diversitate tururilor promovate de agenţii. Primii turişti au fost, de fapt, agenţi de turism din Europa, invitaţi să încerce aceste rute, să ia parte la activităţi alături de comunităţile locale şi să descopere farmecul adevărat al Thailandei.

Am avut onoarea să fiu invitat la deschiderea acestor rute de către Autoritatea pentru Turism a Thailandei cu ocazia Târgului de Turism al Thailandei (Thai Travel Mart), susţinut la Bangkok în iunie 2011. Au fost 14 agenţi de turism (opt olandezi, doi germani, doi români, un danez şi un sloven) care au fost invitaţi să participe, înainte de târg, la acest Pre-Tour, fiecare având posibilitatea de a alege dintre cele patru rute propuse. Eu am ales o ruta în nordul Thailandei, într-o zonă în care am mai ajuns însă doar în trecere spre Laos şi care îmi plăcuse foarte mult. Turul se numeşte At The Cultural Crossroads, deoarece se vizitează zona din jurul oraşului Chiang Rai, unde se află Triunghiul de Aur al Asiei de Sud-Est, zona de graniţă dintre Thailanda, Laos şi Myanmar şi, totodată, zona în care locuiesc multe triburi de munte, fiecare cu propria cultură şi obiceiuri diferite.

Excursia a început din Bangkok, unde am avut o prezentare a întregului proiect la sediul Autorităţii pentru Turism a Thailandei, pentru ca, a doua zi, să ne împărţim în trei grupuri care urmau să călătorească pe trei rute diferite. Grupul meu era cel mai divers din punctul de vedere al naţionalităţilor: Karen, din Germania, Charles, născut în Indonezia, pe insula Sulawesi şi stabilit în Germania după terminarea studiilor, Rob, din Olanda, Claus, din Danemarca şi Poe, ghidul nostru thailandez, care a studiat ruta şi a participat la realizarea acestui program.

După un zbor foarte matinal spre Chiang Rai, am fost preluaţi de la aeroport şi am pornit mai spre nord pana la Proiectul Regal de la Doi Tung. În trecut, aceste dealuri din apropiere de graniţa cu Laos erau folosite pentru plantaţii de opiu. Triburile de munte Akha se aflau sub influenţa traficanţilor de droguri care se foloseau de ei pentru a planta opiu. Din lipsă de soluţii, aceasta era singura lor şansă de a supravieţui şi astfel, an de an, pădurile erau tăiate şi se făcea loc plantaţiilor de opiu. Triunghiul de Aur din nordul Thailandei era cunoscut ca o zonă periculoasă, în care se producea opiul, folosit apoi pentru obţinerea heroinei. Regina-mamă, cum era denumită mama actualului rege al Thailandei, a decis să se mute la Doi Tung şi să înceapă un proiect de reabilitare a întregii zone şi de salvare a populaţiei formate din triburi de munte. A construit Vila Regală, unde s-a mutat imediat, a interzis plantarea opiului şi tăierea pădurilor şi a început un proiect de reîmpădurire a zonei şi de implicare a populaţiei locale pentru a găsi soluţii de îmbunătăţire a vieţii comunităţilor. S-a început plantarea de cafea şi macadamia, care sunt apoi vândute către Proiectul Regal Doi Tung. Cafeaua Doi Tung este una dintre cele mai bune din Thailanda şi este ambalată şi vândută în întreaga ţară, iar banii se întorc la comunitatea locală pentru a susţine dezvoltarea nivelului de trai al triburilor de munte din zonă.

Read more