Jim Thompson s-a stabilit în Asia imediat după Al Doilea Război Mondial, ca șef al biroului din Bangkok al Office of Strategic Services (precursor al CIA).
Fostul ofiţer în US Military Intelligence studiase arhitectura, lucrase ca designer și decorator. A colecţionat mii de obiecte tradiţionale asiatice și și-a construit propria casă din fragmentele altor șase case thailandeze vechi, impecabil conservate. Azi muzeu privat, e un obiectiv obligatoriu de vizitat în Bangkok – mai cu seamă că ghidul va specula inexplicabila dispariţie a proprietarului, în aprilie 1967, mister încă neelucidat.
Jim Thompson a pus pe picioare producţia de mătase a Thailandei, intuind imensul potenţial economic al acestei industrii, până atunci practicată doar la nivel domestic, în mediul rural, şi a fondat Thai Silk Company. A inventariat fondul estetic tradiţional și a reinventat nuanţele precum pietrele preţioase și combinaţiile dramatice de culori, asociate azi cu noţiunea de mătase thailandeză. A scos din sărăcie mii de oameni, dându-le de lucru; a dăruit acţiuni ale Thai Silk Company grupului principal de ţesători angajaţi. A scos profit încă din primul an, păstrând profilul companiei bazată pe lucrul de acasă.
În magazinele Jim Thompson – adevărate temple ale rafinamentului, unde mătasea e declinată în mii de culori, iar cașmirul are consistenţa aripilor de înger – trebuie să intri ca la muzeu. Cravatele, eșarfele, batistele, cămăşile ţi se oferă într-o atmosferă de salon englezesc, cu mobilier de mahon scump. Până şi vânzătoarele par aristocrate discrete. Iar culoarea, modelul, textura, chiar felul în care miroase mătasea fac din atingerea ei o experienţă senzorială unică. Şalurile Pashmina, ale căror broderii sunt lucrate cu câte trei împunsături de ac pe milimetru, justifică preţuri de la 500 la 8000 de euro. Dar, pentru un buzunar de turist obişnuit, un şal de 30 de euro din mătase e o achiziţie obligatorie. Şi nu chiar exorbitantă.
www.jimthompson.com, 9 Surawong Rd., Suriyawong, Bangrak, Bangkok 10500